Kovács Niki motorversenyző ajánlásával

A jelentkezésed elküldése után munkatársunk hamarosan visszahív a részletekkel.

Motor jogosítvány

Autó jogosítvány

Jogsi után

Motoros vezetéstechnika

JegyzetekAjándékutalványokInduló tanfolyamokJogsi blogAkciós árakHelyszínekKapcsolat
Jogosítvány blog

Zöld rendszámosok: hibridek, elektromos autók vezetése

Amit minden sofőrnek tudnia kell a témáról

Mindannyian emlékszünk a néhány éve kirobbant "dízelbotrányra", melynek kapcsán sokakban felmerült az autózás környezetkímélőbb alternatíváinak keresése. A már több évtizede hűségesen szolgáló hibridek mellett megjelentek a teljesen elektromos meghajtású autók és a zöld rendszámok kezdik elárasztani a nagyvárosokat.

Nézzük meg, hogy miben különböznek ezek az autók az átlagos, csupán üzemanyaggal meghajtott társaiktól és azt is, hogy sofőrként mit érdemes tudnunk róluk.

Zöld rendszámosok: hibridek, elektromos autók vezetése

Ezekre figyelj vezetés közben

Az elektromos autózásnak vannak olyan jellemzői, melyek a többi közlekedő számára akár bosszúságot is okozhatnak, ezért érdemes rájuk felhívni a figyelmet.

Az egyik ilyen tényező a hangtalan suhanás, mely különösen a gyalogosokra, biciklisekre lehet veszélyes, hiszen csupán a hallásukra támaszkodva nem mindig észlelik, hogy egy jármű közeledik feléjük. A statisztikai adatok szerint több mint 30 százalékkal nagyobb eséllyel lesz gázolás okozója elektromos jármű, mint a jól felismerhető hangot kibocsátó, üzemanyaggal hajtott jármű. Elektromos autó sofőrjeként tehát számításba kell vennünk, hogy a járművünk közeledtét jelző hang hiányában nagyobb lehetőséggel okozhatunk gázolásos balesetet. Legyünk különösen körültekintőek a gyalogosok és biciklisek közelében.

Elnyújtott fékezés. Sok, normál autót vezető sofőrt bosszant, hogy egyes autósok már jóval a piros lámpa előtt megkezdik a fékezést. Az okok ilyen esetben a hibridek és elektromos autók felépítésében keresendők, hiszen ezek a járművek a fékezési energiát használják a hatótávuk növelésére – ezt nevezzük regeneratív fékezésnek. Tehát a piros lámpához közeledve az elektromos/hibrid járművek sofőrje a hosszú fékezés végrehajtásával valójában visszatölti az autója által használt energiát a további utazáshoz – az pedig mindegy, hogy milyen gyorsan érünk a lámpához, hiszen úgyis meg kell állnunk, nem igaz? :)

A fékezés kapcsán még egy érdekesség. Több elektromos autón találunk olyan gázpedált, amely gyorsít és fékez is egyben (a Nissan LEAF oktatóautónk is ilyennel rendelkezik), azaz ha a vezető felengedi a lábát, akkor elindul az energia visszatáplálása. Hogy a jármű a lassuló mozgást jelezze, ilyen esetekben bekapcsolhatja a féklámpát, mely a többi közlekedő számára úgy tűnhet, hogy az elektromos autó vezetője indokolatlanul fékez.

Elektromos autókkal kapcsolatban ezt a három dolgot tehát mindenképpen tartsuk észben, a balesetmentes közlekedés mindannyiunk közös érdeke, legyünk akár éppen gyalogosok, biciklisták, motorosok vagy bármely négy – vagy többkerekű jármű sofőrjei.

A hibrid autók jellemzői

A hibridek fogalmát a '90-es években kezdte megismerni a világ, a Toyota azóta is népszerű, több generációt megélt típusán, a Priuson keresztül. A hibridekre jellemző, hogy két, egymástól eltérő működési elvű motorral rendelkeznek, egy belső égésűvel és egy elektromos motorral, melyek egymást váltva vagy szinkronban is képesek a jármű meghajtására, bizonyos keretek között. Az elektromos motor rásegítésének hála ezek az autók – normál társaikhoz képest – jelentősen kevesebb üzemanyaggal is beérik.

Hibrid autóból rengeteg félét találunk, vannak, amik a maguk által visszatermelt energiát hasznosítják, vannak, amelyek emellett konnektorról is tölthetők (plug–in). Sokan választanak ezen az elven működő autót maguknak, akik nyitottak az új, fejlődő technológiákra, de a benzinmotor biztonságát is igénylik.

Amikor a hibrid autó éppen az elektromos meghajtását használja, akkor ugyanúgy érezzük magunkat benne, mint egy elektromos társában, megtapasztaljuk a fokozatmentes automataváltás kényelmét, a szuper gyorsulást vagy éppen a hangtalan közlekedést – környezetkímélőbben, mint egy normál benzines vagy dízel autóban, de jóval alacsonyabb beszerzési áron, mint amibe egy tisztán elektromos jármű kerül.

A jövő az elektromos autóké

A károsanyag-kibocsátás csökkentése modern korunk egyik legégetőbb problémája, a fenntartható jövő érdekében újabb és újabb technológiai fejlesztések jelennek meg, mely alól az autóipar sem kivétel. Egyre több autógyártó jelenti be törekvését arra, hogy néhány éven belül teljes modellpalettáját elektromos meghajtással szerelje fel.

Az elektromos autózás kapcsán azonban az autógyártók közül a Tesla az első, ami mindenkinek eszébe jut. Hogy miért? A Telsa volt az első autógyártó, ami nem a meglévő modelljeibe próbálta beleerőltetni az elektromos meghajtást, hanem eleve teljesen elektromosnak tervezte minden autóját. Mindemellett a vállalatot az egyik leginnovatívabb szereplőnek tartják – nem csak – az autópiacon, így gyakran találkozni velük a hírekben is.

De miért olyan "nagy szám" a Tesla?

A Tesla tulajok azt mondják, hogy teljesen más élményt nyújt egy ilyen autó vezetése, és ezek után soha többé nem akarnak benzines vagy dízel autót vezetni.

Ezek az újfajta autók sok hasonlóságot mutatnak az okostelefonokkal, rövid idő alatt – az első Model S 2008-ban jelent meg – óriási népszerűségre tettek szert, egy teljesen másfajta autózás lehetőségét mutatták meg a társadalomnak. A folyamatosan érkező frissítéseknek hála ezek az autók egyik pillanatról a másikra képesek megújulni, és személyre is szabhatók, mely egy igen különleges vezetési élményt tesz lehetővé.

Fontos téma, mely a jövőnket érintheti és szintén az elektromos autózáshoz kapcsolódik: az önvezető autók megjelenése (itt szintén a Teslát emelhetjük ki a gyártók közül, hiszen modelljeiben már elérhető ez a funkció, igaz a sofőrnek a kormányon kell tartania a kezét).

Képzeljük csak el, hogy reggel beülünk az elektromos autókba, majd a dugóhoz érve megnyomjuk az önvezető funkciót és járművünk máris magától araszol a forgalomban, miközben mi csupán mint felügyelők szemléljük az utazásunkat. Jól hangzik, ugye? Azonban ahhoz, hogy ez megtörténhessen még rengeteg mindenre van szükség: a technológia fejlődésére és a társadalom pozitív hozzáállására, illetve tisztázni kell a felelősségvállalás kérdéseit is.

Az elektromos autók térnyerése – legalábbis hazánkban – a vártnál lassabb ütemben halad, melynek legfőbb okai között az ilyen típusú járművek magasabb alapárát, illetve a vezetők szkeptikusságát említhetjük. A legtöbben még mindig a töltőhálózat hiányosságai miatt aggódnak, valamint a töltési időt hozzák fel kifogásként, hogy miért nem érdeklődnek az elektromos autózás iránt.

A Teslák már több mint 500 km– t tudnak megtenni egyetlen töltéssel – amit akár este, az otthonunkban is megejthetünk – egy Nissan LEAF, ami egy jóval kedvezőbb árkategóriát képvisel, pedig majdnem 400 km– re van kalibrálva. Bízunk benne, hogy a jövőben a technológia fejlődése még hosszabb táv megtételére nyújt majd lehetőséget és abban, hogy hazánkban is egyre több nyilvános töltő kerül majd telepítésre.

Automataváltós autó vezetése

Tudtad, hogy minden hibrid és elektromos autó automataváltóval van felszerelve? Az ilyen járművek felépítéséből fakadóan ez nem is lehetne másképp. Hazánkban még mindig jócskán alulmúlja az automataváltós autók száma a kézi váltóval felszerelt autókét, holott például Amerikában szinte már alig találni manuális váltós járművet.

Nézzünk meg néhány tévhitet az automataváltókkal kapcsolatban, melyet gyakran hallani:

A kézikapcsolású váltással kedvezőbb fogyasztási adatokat lehet elérni, az automata autók sokat fogyasztanak

Ez az automaták megjelenésének hajnalán így is volt. A technológia fejlődésével azonban egyre több fokozat került az automatákba, mely immár biztosítja a kézi váltósnál alacsonyabb fogyasztási értékeket.

Drágább az automataváltós autó, mint a manuális

Manapság már ez sem száz százalékban igaz, a legtöbb autógyártó ugyanolyan áron adja a kézi és az automataváltós modelleket.

A sportos vezetési élményhez hozzátartozik a váltás

Ha megnézzük a nem csak versenypályára, hanem az utakra is tervezett igazán sportos autókat, mint például a Porsche 911, a Jaguár F–type vagy egy Z4–es BMW, mind–mind automataként gördülnek ki a gyárból.

Persze a váltó fajtája is, mint sok más tényező az autókkal kapcsolatban, a vezető igényeitől függ. Sokan tartják úgy, hogy a manuális váltás csak egy felesleges, figyelemelterelő művelet, amire nekik nincs szükségük. Sokan vannak, akiknek az automataváltó egy olyan nélkülözhetetlen segítség, aminek a hiányában nem is lennének képesek biztonságosan vezetni az autójukat, de lehetnek testi okai is annak, hogy valaki az automataváltót választja.

Megfigyelések szerint az automataváltóval való felszereltség egy olyan terhet vesz le a legtöbb vezető – ide sorolva a tanuló vezetőket is – válláról, melynek hála figyelmük a forgalmi szituációkra és a körülöttünk lévő más közlekedők figyelésére összpontosulhat.

Téged is érdekel a téma? Autósiskolánkban lehetőséged van tisztán elektromos hajtású oktatóautón megszerezni a jogosítványod. Árakért, egyéb infókért kattints ide.

Nem vezettél még elektromos autót, esetleg egy fokozatmentes automatára vagy kíváncsi? Netán a jövőben tervezed egy ilyen autó beszerzését? Nézz körül jogsisoknak szóló gyakorló csomagjaink között és kérd a Nissan LEAF oktatóautót. Részletekért kattints ide.

Szerző: Fordulat Autósiskola

Az oldalon található cikkek megosztása a forrás pontos megjelölésével és a tartalomra mutató link mellékelésével lehetséges.