Leggyakoribb hibák, amit a sofőrök vétenek
Ezeket kerüld el autóvezetés közben
Tanulóvezetőként a volán mögött eszünkbe sem jut az autónk kezelésén és az adott közlekedési szituációkon kívül mással is foglalkozni. Mindenki tudja, hogy a figyelem bármilyen okból történő elkalandozásával egy esetleges baleset bekövetkeztét kockáztatja.
Azt is mindannyian megtanultuk a KRESZ tanfolyamon, hogy kézben nem tarthatunk mobiltelefont vezetés közben - több tízezer forintos büntetésre és a jogosítványunkba bekerülő büntetőpontokra is számíthatunk érte. És mégis nap mint nap látunk mindannyian a szabályokra fittyet hányó autósokat, akik például teljes természetességgel nyomkodják telefonjukat vagy éppen tartják azt a fülükhez.
Vizsgáljuk meg, hogy mely tevékenységeket kerüljük el mindenképpen, ahhoz, hogy figyelmünk 100 százalékban az útra irányulhasson.
Vezetés közbeni mobilozás
A technológia fejlődése társadalmunkban is változásokat okoz, gondoljunk csak a mobiltelefonok majd az okostelefonok megjelenésére, elterjedésére. Ma már bárhol, bármikor, bárkivel tudunk írott vagy szóbeli beszélgetést kezdeményezni, akivel valamilyen módon összekapcsolódtunk az okos kütyük segítségével. Nem véletlen, hogy egyre több balesetmegelőzési kampány foglalkozik a mobilozó sofőrökkel, hiszen az okostelefonok elterjedésével valósággal hozzánőttünk telefonunkhoz és attól vezetés közben sem vagyunk hajlandóak megválni.
A rengeteg baleset miatt, az autóvezetés közbeni mobilozás hatása a vezető koncentrációs képességeire, a kutatók által egy egyre gyakrabban vizsgált területté vált. A vizsgálatok többek között azt is bebizonyították, hogy nem csak a kézben tartott mobilon keresztül történő beszélgetés van figyelemelterelő hatással a vezetőre, hanem a kihangosított készüléken keresztül való interakció is. A kézben tartás veszélyei egyértelműek, hiszen ilyenkor az egyik kezünket levesszük a kormányról.
Tovább növekszik az esélye annak, hogy balesetet szenvedünk, ha nemcsak hogy kézben tartjuk, de üzenetet is írunk a készülék segítségével. Ilyen esetekben azon túl, hogy levesszük kezünket a kormányról, a tekintetünkkel sem az útra figyelünk, melynek okán - az autónk sebességétől függően – akár több száz méteren keresztül mintegy "vakon" vezetjük járművünket.
2006-ban nagy port kavart az amerikai Utah Egyetem pszichológusai által készített tanulmány, melyben a mobilozó (kézben tartott és kihangosított verzióval is) és az alkoholos befolyásoltság alatt (0.08 ezrelék véralkoholszint, mely egy átlagos testalkatú embernél 2-3 italt jelent) álló tesztalanyok reakciós képességét tanulmányozták autóvezetést szimulálva. 40 embert vizsgáltak meg négyféleképpen: egy autószimulátort kellett vezetniük mobillal a kezükben, kihangosított mobilt használva, bizonyos mennyiségű alkoholt elfogyasztva, illetve normál módon, úgy, hogy semmilyen tényező nem zavarta őket. A tesztekből két fontos tényt állapítottak meg: kiderült, hogy a mobilozással kapcsolatban nincs különbség a kézben tartott vagy a kihangosított kezelés figyelemelterelő foka között valamint, hogy a mobilozás nagyobb mértékben terelheti el a vezető figyelmét, mint az alkoholos befolyásoltság (a vizsgált 0.08 ezrelék véralkoholszinttel) alatti vezetés.
Vezetés közben mobilt használva többszörösére emelkedik az esély arra, hogy balesetet szenvedünk. Az autózás önmagában is veszélyes üzem, mely nagy koncentrációt igényel a vezetőtől, igyekezzünk tehát tudatosan csökkenteni a kockázatot és bírjuk ki telefonunk nélkül, ha autóba ülünk.
Dohányzás az autóban
A közlekedés szempontjából nemcsak hogy veszélyes, de az orvosok szerint különösen egészségtelen az autóban való dohányzás. Gondoljunk csak bele, az autó belseje egy viszonylag kicsi, zárt térnek felel meg, így az itt történő dohányzás alkalmával sokkal magasabb koncentrációban ragadnak bent a káros anyagok, mint amikor a szabad levegőn dohányzunk. A tüdőgyógyász figyelmeztetése szerint az autóban való cigizéskor a szálló por koncentrációja tíz - tizenötször magasabb annál a határértéknél, mint amikor a nagyvárosokban már szmogriadót rendelnek el a hatóságok.
Tudatában kell lennünk tehát, hogy milyen következményei lehetnek annak, ha vezetés közben rágyújtunk, pláne ha rajtunk kívül mások is tartózkodnak az autóban, akkor ezzel őket is a szennyezett levegő beszívására kényszerítjük. Az ablakok lehúzásával csökkenthető az autóban lévő porkoncentráció, azonban ez nem jelent teljes megoldást a problémára. Vannak olyan országok, ahol már törvényileg tiltják az autóban történő dohányzást, abban az esetben, ha 18 éven aluli utas is jelen van a gépjárműben. Ilyen például Ausztrália, Kanada és az USA bizonyos területei, Ciprus, Franciaország vagy éppen Anglia.
Az autóban történő dohányzás kapcsán nemcsak a beszívott levegő milyensége okozhat problémákat. Ha a cigaretta egy izzó darabja a vezető ölébe esik, akkor a hirtelen okozott fájdalom kiszámíthatatlan reakcióra késztetheti a sofőrt. De az sem szerencsés, ha az autó más területeire hullik az izzó hamu, mert ezzel a kigyulladás esélyét kockáztatjuk. Ugyancsak veszélyeket tartogat az még izzó csikk ablakon keresztül történő kidobása, mely bizonyítottan gyakori forrása erdő- vagy bozóttüzeknek.
Azonban a dohányosok bevallása szerint, hogyha nem gyújthatnak rá, akkor csökken a koncentrációs képességük, ingerlékennyé válhatnak, és valljuk be ilyen állapotban semmiképpen sem tanácsos a volán mögé ülni. De akkor mi lehet a megoldás?
A legegyszerűbb, ha a dohányzó sofőrök a cigaretta elszívásához keresnek egy pihenőhelyet, ahová biztonságosan félreállva, az autóból kiszállva tudnak hódolni szenvedélyüknek, majd ha ezt befejezték, csak akkor folytatják útjukat. Persze sokan mondják, hogy nincs idejük félreállni minden egyes cigarettánál, pláne ha hosszú útra indulnak. Nekik ajánlott a nikotintapasz vagy rágó alkalmazása, amivel megszüntethető a nikotinéhség és így csökken a cigaretta utáni vágyakozás miközben a szervezet is megkapja a megfejelő mennyiségű nikotint.
Sokan az autóban való dohányzást a mobiltelefon használatához hasonlítják, hiszen ilyenkor ugyanúgy levesszük egyik kezünket a kormányról és a vezető figyelme is elkalandozhat az útról. Fontos hozzátennünk, hogy nem csak a dohányzás okozhat galibát vezetés közben, ugyanilyen veszélyes lehet az evés-ivás vagy az autó gombjainak nyomkodása – rádió, navigáció vezérlése vagy éppen az ülés, tükör állítgatása menet közben.
A velünk utazók biztonsága
Vezetőként a velünk utazó társaink életéért is felelősséggel tartozunk, erre már a korábbiakban a dohányzás kapcsán is felhívtuk a figyelmet. A vezetés közbeni mobilozásról készült tanulmányban arról is készítettek felmérést, hogy utasként hányan ültek már olyan sofőr mellett, aki vezetés közben a mobiljával is foglalkozott. Az eredmény megdöbbentő, több mint 70 százalék állította, hogy utazott már olyan autóban, ahol a sofőr közben a mobiltelefonját nyomkodta, ezzel nem csak a saját életét és a többi közlekedőét, hanem az utasaiét is kockáztatva.
Ne feledjük, utasként jogunk van felszólítani a minket szállító sofőrt arra, hogy mellőzzön minden olyan tevékenyéget, mely a figyelme lankadásához vezethet. De mi a helyzet akkor, ha utasunk zavar minket, sofőröket beszédével vagy cselekedeteivel?
A mobiltelefonok kapcsán megismertük a kutatók azon álláspontját, hogy a kihangosított telefonon keresztüli beszéd is jelentős figyelemvesztéssel jár. Akkor miben különbözik ettől, ha egy hús-vér, testileg is jelenlévő utastárs beszél hozzánk?
A titok nyitja az agyunkban keresendő, ugyanis ha mobiltelefonon keresztül beszélgetünk valakivel, akkor elképzeljük a partnerünket, mely sokkal összetettebb gondolkodást igényel, ezzel elszívva a kapacitást más dolgok elől. A fizikailag velünk utazó társaink akár a segítségünkre is lehetnek a vezetésben, felhívhatják figyelmünket olyan történésekre az úton, amit mi vezetőként esetleg nem látunk, reagálhatnak az úton történtekre, hiszen látják azt, ellenben a mobiltelefonos utazópartnerünkkel.
Ugyancsak rengetegszer látni az utakon olyan felelőtlen sofőröket, akik kisállatunkat megfelelő szállítóeszközt mellőzve, az utastérben rögzítés nélkül utaztatják. Az autózás a legtöbb állat számára hatalmas stresszt okoz, ezzel az őt utaztató sofőrnek tisztában kell lennie és tennie is kell azért, hogy az utazás biztonságos legyen. Megrémült állatunk viselkedése kiszámíthatatlan, előreugorhat, futkoshat vagy éppen az ölünkbe helyezkedhet menedéket keresve, mely vezetés közben korántsem mondható szerencsésnek. Arról ne is beszéljünk, hogy egy esetleges baleset bekövetkeztekor az ölben vagy rögzítés nélkül szállított állat kirepülhet az autóból, vagy a kinyíló légzsákoktól szenvedhet súlyos sérüléseket.
Balesetek és megelőzésük
Ha megnézzük a statisztikákat, akkor kiderül, hogy a közlekedési balesetek több mint 90 százalékát a sofőrök hibája okozza, tehát az emberi tényező, valamilyen emberi mulasztás áll a háttérben. A maradék esetekben a környezet bizonyos jellemzőiből fakad a baleset, például egy kátyú vagy egy vad okozza, míg a harmadik kategória a gépjármű hibája, a legtöbbször a nem megfelelő gumiabroncs okolható a szerencsétlenségért.
A hazánkban történő közlekedési balesetek közül csak a személyi sérüléssel járók kerülnek regisztrálásra és a balesethez vezető figyelemelterelő tevékenységekről egyáltalán nem készül statisztika, így nem tudhatjuk, hogy hány sofőr használta a mobilját, szívott cigarettát vagy kereste éppen az üdítőjét, amikor egy esetleges baleset résztvevőjévé vált. Az esemény megtörténte után ezek a tényezők nem beazonosíthatók (hacsak nem vallják be önként a hibázók, amire igen kicsi az esély), mint például az alkoholos befolyásoltság alatt történő vezetésé, ahol szondával, vérvétellel bizonyítható a szabályszegés.
Vezetés közben a figyelmünk elterelődésének több módja is lehetséges: az egyik, amikor a szemünket vesszük le az útról, egy másik, amikor fizikailag vagyunk akadályoztatva, például valamit a kezünkbe veszünk, vagy hátrafordulunk, míg a harmadik típus a kognitív elterelődés, amikor úgymond agyilag nem vagyunk jelen vezetés közben. Ez utóbbi történik akkor, amikor azt mondjuk, hogy a vezető nézett, de nem látott.
Hasonlóan írható le a mobilon beszélő sofőr esete, aki azt gondolja, hogy képes a multitaskingra (azaz több tevékenység egy időben történő végzésére). A multitasking mítoszát már többen megcáfolták, agyunk ugyanis egyszerre csak egy olyan feladatra tud koncentrálni, ami valóban komplex odafigyelést igényel. Tudunk például egyszerre sétálni és rágózni, de próbáljuk meg például mobiltelefonálás közben nézni a kedvenc szappanoperákat, szinte 100 százalék, hogy vagy az egyiknél vagy a másiknál elveszítjük a fonalat. Ugyanez a helyzet, ha autóvezetés közben próbálunk mást csinálni, hiszen a vezetés egy összetett, nagy odafigyelést igénylő feladat.
Sofőrként mit tehetünk mi?
A jó vezető egyik fontos ismérve, hogy nem okoz balestet. Ahhoz, hogy ez teljesüljön először is fontos tisztában lennünk a veszélyekkel. Ha a volán mögé tervezünk ülni, akkor készüljünk fel a vezetésre és a járművünket is hozzuk a megfelelő állapotba. Még indulás előtt állítsuk be az autó ülését, tükrét stb., kellemetlen, ha a mozgó járműben jövünk rá, hogy nem azt látjuk a tükörben, amit szeretnénk.
Ha gyermeket szállítunk, akkor gondoskodjunk az életkorának és testsúlyának megfelelő gyerekülés beszerzéséről és csatlakoztatásáról. Ha kisállatot viszünk az autónkban, akkor vegyünk a kedvencünk méreteihez igazodó szállítóboxot, vagy autós kutyahámot és rögzítsük őt indulás előtt.
Most, hogy körbejártuk a mobiltelefonok figyelemelterelő tulajdonságát, mindenki eldöntheti, hogy hogyan használja, vagy egyáltalán nem használja készülékét vezetés közben. Ha semmiképp sem tudunk lemondani a mobilunkról, akkor gondoskodjunk róla, hogy ki legyen hangosítva, hiszen így szabályos és legalább a kezünket a kormányon tarthatjuk. Indulás előtt tápláljuk be a GPS-t, párosítsuk össze mobiltelefonunkat a kihangosítóval. Használhatunk szövegfelolvasó vagy éppen üzenetíró appokat, melyet hangvezérléssel működtethetünk, ezzel is szükségtelenné téve a mobil kézbevételét. Manapság már remekül működnek a mobilokban lévő virtuális asszisztensek – iOS esetén Siri, Androidosoknál pedig a Google asszisztense – amiket megbízhatunk egyszerűbb feladatokkal, anélkül, hogy megérintenénk a képernyőt.
Legyünk tisztában saját korlátainkkal! Ha lankadni kezd a figyelmünk, akkor a lehető leghamarabb álljunk meg felfrissülni. Ha hosszabb útra indulunk, akkor előre tervezzük be a pihenőket, amikor az autót biztonságos helyen leparkolva ehetünk, ihatunk, telefonálhatunk, dohányozhatunk anélkül, hogy a saját vagy a többi közlekedő életét veszélyeztetnénk.
Még nincs jogosítványod, de szeretnél tudatos sofőrré válni? A beiratkozáshoz szükséges tudnivalókat itt találod. Várunk autósiskolánkban, Budapesten, több helyszínen.
Szerző: Fordulat Autósiskola
Az oldalon található cikkek megosztása a forrás pontos megjelölésével és a tartalomra mutató link mellékelésével lehetséges.